بوستر ترمز خودرو چیست ؟

بوستر یکی از اجزای سیستم ترمز محسوب می شود . البته در نظر داشته باشید که این قطعه تنها در سیستم ترمز‌های دیسکی به کار گرفته می شود ولی در ترمز‌های طبلی ( کاسه ای ) استفاده نمی شوند . بوستر ترمز یا همان بوستر خلاء ظاهری شبیه به یک قوطی فلزی سیاه‌ رنگ داشته و پشت موتور و سمت راننده قرار گرفته است .

محل نصب آن به شکلی می باشد که با باز کردن در کاپوت به آسانی دیده قابل مشاهده است . پایه کار این قطعه تقویت نیروی وارده از سمت راننده در سیستم ترمز می باشد . در حقیقت استفاده از آن ، کمک می‌ کند تا عملکردی با سرعت زیاد ، به موقع و محکم ترمز‌ها کمتر نیاز به فشار بیشتر پای راننده داشته باشد . بوستر به کمک خلاء توسط موتور ایجاد می شود ، نیروی وارد شده از سمت پدال را چند برابر می کند و به سیلندر اصلی ترمز انتقال می دهد . به عبارتی دیگر ، هدف از طراحی و ساخت بوستر ، تاثیر بیشترین نیروی ترمز با کمترین فشار بر روی پدال آن و در نهایت ترمزگیری نرمتر و آسان تری دارد . همچنین بوستر باعث می‌ شود که ترمز به هنگام خاموش بودن اتومبیل عمل نمی کند و پدال آن سفت است .

طرز کار بوستر ترمز :

 همان گونه که از نام بوستر ترمز یا همان بوستر خلاء مشخص می باشد برای فعالیت خود نیازمند به فضای خلاء داشته که این فضا را می توانید گاز موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز را تامین می ‌کنند . این خلاء به واسطه یک لوله به اسم شیلنگ خلاء از موتور به بوستر به درون محفظه‌‌ ی فشار ثابت بوستر که پشت دیافراگم است ، انتقال می یابد و ذخیره می ‌شود . البته در نظر داشته باشید که در موتورهای دیزلی خلاء مورد نیاز بوستر به واسطه پمپ خلاء از موتور به بوستر پمپ داده می شود . با فشار دادن پدال ترمز ، میله‌ ی رابط سوپاپ هوا را باز کرده و اجازه ورود هوای بیرون را به داخل محفظه فشار متغیر که در سمت دیگر دیافراگم می باشد می ‌دهد . در صورتی که در سمت دیگر دیافراگم خلاء تامین شده به واسطه موتور را داریم . سوپاپ هوا به سوپاپ هوشمند بین دو محفظه اتصال دارد و با باز شدن آن ، سوپاپ هوشمند بسته شده و خلاء موجود در محفظه‌ ی فشار ثابت بدون تغییر مانده است . این امر ما بین محفظه‌ های دو سمت دیافراگم باعث ایجاد اختلاف فشار می‌ شود . در این صورت می توان گفت ، این اختلاف در دو سمت دیافراگم فشار وارد شده از یک سمت آن را افزایش می دهد و در نهایت با فشار پیستون به دسته‌ ی آن که قسمتی از میله‌ ی رابط می باشد ، به پیستون سیلندر اصلی را با فشار زیادی حرکت می ‌دهد.

در صورت تمایل به مشاهده و مطالعه سایر مقالات آموزشی ما میتوانید به بخش ( اخبار و مقالات ) مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع