دیفرانسیل خودرو چیست ؟

دیفرانسیل یا به عبارتی همان محور متحرک اتومبیل وسیله‌ ای در زیر ماشین است که نیروی گیربکس را به چرخ‌ های محرک اتومبیل انتقال می دهد . در حقیقت در اتومبیل های مختلف امکان دارد که تنها دو چرخ حرکت کنند و دو چرخ دیگر به واسطه‌ ی حرکت آن دو به حرکت در آیند . گاهی اوقات هم امکان دارد تمام چهار چرخ در حال حرکت کردن باشند . ولی در هر حال حرکت آن‌ ها وابسته به حرکت دیفرانسیل‌ ها می باشد . دیفرانسیل همچنین علاوه بر ارسال نیروی گشتاور موتور و قوای محرکه‌ ی گیربکس به چرخ‌ ها ، این نیرو تولید شده را به نسبت نیاز هر یک بین آنها تقسیم می شوند . بنابراین به واسطه دیفرانسیل چرخ‌ ها با سرعتی متفاوت ولی با نیرویی برابر در حال چرخیدن هستند . در حقیقت دیفرانسیل در اتومبیل مجموعه‌ ای از چرخ دنده‌ ها می باشد که وظیفه آن تغییر ۹۰ درجه ای نیروی تولید شده توسط گیربکس و ایجاد کردن اختلاف سرعت در چرخ های محرک را در شرایط متفاوت را عهده دار است . به عبارتی علاوه بر انتقال و تقسیم متناسب نیروی تولید شده ، دور عمودی گشتاور را به دور افقی آن تبدیل می‌ کند . البته نیاز به حضور دیفرانسیل و عملکرد خاص آن از زمانی احساس می شود که گردش سریع چرخ‌ های عقب در پیچ‌ ها برای رانندگان باعث ایجاد دردسر می شود . چرا که با یکی بودن سرعت چرخ‌ ها در پیچ‌ ها اتومبیل به احتمال زیاد واژگون می شود . به این ترتیب که در پیچ‌ ها چرخی که سمت خارج پیچ بود نیاز به حرکت سریع ‌تر دارد تا از این مشکل جلوگیری کند . برای حل این مشکل دیفرانسیل وارد عرصه‌ ی ساز و کار خودروسازی شد .

دیفرانسیل‌ های باز :

این نوع از دیفرانسیل نسبت به انواع دیگر آن کاربرد بیشتری دارد و در انواع مختلف ماشین ها به غیر از مدل‌ های آفرود و اسپرت به کار می ‌رود . ارزان بودن آن‌ ها و قیمت تمام‌ شده‌ ی پایین آن ها را می‌ توان یکی از علت های پرکاربرد بودن آن ها دانست . این نوع از دیفرانسیل ، گشتاور انتقالی از موتور اتومبیل را بین دو چرخ تقسیم کرده و در حالتی که هریک توانایی چرخش با سرعت‌ های مختلف را دارند . ولی قادر به کنترل گشتاور نمی باشند . به عبارتی اگر یکی از چرخ‌ ها به طور کامل روی زمین نباشد ، تمام نیروی ارسالی از گیربکس به همان چرخ انتقال داده می ‌شود و چرخی که روی زمین واقع است و توانایی به حرکت درآوردن اتومبیل را دارد بدون استفاده می باشد . البته ناگفته نماند که در دنیای امروز این مشکل به وسیله ی سیستم‌ های کنترل پایداری تا حدودی رفع شده اند .

همچنین برای مشاهده و مطالعه سایر مقالات آموزشی ما میتوانید به بخش ( اخبار و مقالات ) مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع