سیستم دیسک و صفحه

صفحه کلاچ از قطعه های مهم خودرو میباشد. که نقش اساسی را در خودرو دارد. باید گفت کلاچ در حالت کلی وسیله ای است که انتقال نیرو را قطع و وصل می‌کند. و میتوان گفت بعد از موتور و گیربکس، دیسک و صفحه مهم‌ترین قطعه خودرو می‌باشد.

دیسک و صفحه چگونه کار می‌کند ؟

وظیفه این قطعه که بخشی از گیربکس است، انتقال نیرو می باشد. و این کار باعث افزایش قدرت در خودرو می شود. وقتی شما استارت می‌زنید و خودرو را روشن می‌کنید، قطعه‌ای با نام فلایویل با سرعت به چرخش در می‌آید.و در موتور این چرخش بوسیله احتراق سوخت انجام می‌شود.و الان این چرخش به وسیله قطعه‌ای که نیروی تولیدی از موتور را به گیربکس می‌رساند، به چرخ‌ها برسد

دیسک و صفحه از چه چیزی تشکیل شده است؟

این دو جنس یکسانی ندارد، در بعضی از خودروهای مسابقه‌ای از تیتانیوم  برای ساخت صفحه استفاده می‌شود. اما در حالت عادی از آزبست، آلومینیوم، آهن و قطعه داخلی را از فولاد می‌سازند.جنس صفحه باید جز مواردی باشد که تمام شدنی است زیرا در غیر این صورت بر اثر اصطحکاک که وارد می‌شود ممکن است آتش سوزی اتفاق بی‌افتد .ولی در دیسک شرایط کمی فرق میکند و جنسی که بکار می‌رود باید بسیار مقاوم باشد، تا در برابر ضربه‌ای که به دیسک وارد می‌شود، بتواند تاب و توان کافی را داشته باشد.

عمر صفحه و دیسک چقدر است ؟

سیستم کلاچ خودرو و دیسک بعد از گذشت ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر یا حدود یکی دو سال با توجه به نوع رانندگی باید تعویض و یا در حد امکان تعمیر شود.ولی برخی رانندگان به علت استفاده نچندان زیاد، می‌توانند استفاده بیشتری از دیسک و صفحه خود را داشته باشند. ولی در اکثر مواقع کلاچ و ترمز گرفتن بیش از حد در مسیرهای شهری و ترافیک باعث می‌شود عمر صفحه کلاچ کمتر و کمتر شود.

انواع دیسک و صفحه

  • روغنی
  • دو صفحه ای
  • اتوماتیک
  • خشک
  • تک صفحه ای

نشانه های خرابی

  • تلق تلق کردن

اگر هنگام  استفاده از کلاچ صدای تلق تلق می آید ، احتمالاً روغن یا کثیفی هایی روی دیسک کلاچ وجود دارد. که باعث سایش مداوم و ایجاد صدا میشود.

  • آمدن صدای جیرجیر

اگر زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهید ،  صدای جیرجیر می آید،یا متوقف می شود ، احتمال اینکه بلبرینگ کلاچ فرسوده و  یا آسیب دیده باشدوجود دارد.

  • تعویض نشدن دنده

اگر موقعی که میخواهید دنده را عوض کنید،دنده عوض نشود و یا سخت عوض شود، احتمال اینکه مشکلی در سیستم صفحه دیسک شما باشد وجود دارد. پس بهتر است خودرو خود را به مکانیک نزدیک نشان دهید تا مشکل بررسی شود.

منبع: hamlekhodrourmia.ir

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع