کابین خودرو چیست ؟

طراحی بدنه اتومبیل یکی دیگر از عرصه های خلاقانه برای خودنمایی کردن و هنرآفرینی طراحان این صنعت به حساب می آید . بدنه اتومبیل ، تشکیل شده از اجزایی می باشد که هر یک را در دنیای مربوط به خود باید بررسی کنیم .

طراحی بدنه اتومبیل از دیروز تا اکنون :

طراحی بدنه اتومبیل به دفعات بر حسب تعداد درها ، ترتیب صندلی ها و ساختار سقف گروه بندی می شوند . در ساختمان اتومبیل ،  سقف ها اکثرا به وسیله ستون های دوطرف بدنه طبقه بندی می شوند . مدل سقف های که قابلیت جابه جایی با پوششی با قابلیت برداشت ساخته و تولید می شوند که بر ستون های دو طرف شیشه جلو تکیه داده اند . چرا که مکانیزم های برداشتن سقف و بخش های شیشه ای دو طرف اکثرا غیر ساختاری می باشند . بخش های شیشه ای برای بالا رفتن دید و به علت های زیباشناختی افزایش پیدا کرده اند .

بدنه اتومبیل :

قبلا ها ، هزینه بالای مورد نیاز برای طراحی بدنه اتومبیل جدید ، کارخانه ارائه مدل به ثورت کاملا جدید را در هر سال برای تولید کنندگان امکان ناپذیر بود . طراحی های جدید بدنه اکثرا برای یک دوره 3 تا 6 ساله برنامه ریزی شده بودند . که در داخل دوره تقویت هایی به صورت جزئی در طراحی کردن ظاهر می شدند . در سال های گذشته ، به زمان چهار ساله برای برنامه ریزی و خرید ابزار تازه احتیاج بود تا بتوانند یک طراحی بدنه اتومبیل که به صورت کامل جدید بود را ارائه دهند . طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و تست با استفاده کردن از تکنیک های شبیه سازی کامپیوتری و تولید کردن به کمک کامپیوتر (CAM) این روزها برای کاسته شدن 50 درصد یا بیشتر از زمان مورد نیاز برای ارائه دادن مدل جدید مورد استفاده قرار داده می شد .

قطعات بدنه اتومبیل چگونه ساخته می شوند :

قطعه های بدنه اتومبیل ها معمولا از شکل دهی ورقه های فولادی ساخته و تولید می شوند . برای بهبود قابلیت فرم گیری ، فولاد با عناصر متفاوت آلیاژ می باشند تا تحت فشارهای بیشتر بدون چروکیدگی یا پارگی شکل گیری در فرایند تولید پذیرا می باشد . فولاد به علت وفور عمومی ، هزینه کم و کارپذیری قابل قبول مورد استفاده قرار گرفته می شود . با این روش برای کاربرد های خاص از موادی همچون آلومینیوم ، الیاف شیشه ( فایبرگلاس ) و پلاستیک تقویتی با الیاف کربن به علت خاصیت های ویژه آن ها مورد استفاده قرار گرفته می شوند . مواد پلی آمینه ، پلیاستر ، پلی استرین ، پلی پروپیلین و پلاستیک های اتیلینی برای بکارگرفتن در سختی بالاتر ، مقاومت کردن در مقابل گود شدگی ، مقاومت در مقابل نافرم شدن و شکنندگی ، فرموله می باشند .

از این مواد ذکر شده برای ساختن روکش نمایشگرهای بدنه مورد استفاده قرار گرفته می شود . ابزار قطعات پلاستیکی اکثرا هزینه کمتری در بر داشته و زمان  ساخت و تولید آن ها از زمان ساخت و تولید قطعات فولادی کمتر می باشد ، بنابر این طراحان قادر هستد با هزینه کمتری آن ها را تغییر می دهند . برای محافظت کردن از بدنه ها در مقابل علل خوردگی و حفظ کردن مقاومت و ظاهر آن ها از فرایند های آستری زنی و  رنگ آمیزی مورد استفاده قرار گرفته می شود .

بدنه خودرو :

بدنه ها از همان ابتدا برای چربی زدایی و تمیز شدن از مواد خارجی در حمام های شستشو قرار داده شده اند . بعد از یک چرخه تکراری غوطه وری  در اسپری و رنگ عبور داده شده . اکثرا از هر دوی ماده لاک الکل و لعاب مصنوعی ( آکریلیک ) مورد استفاده قرار گرفته می شود . رنگ نشانی الکتریکی با اسپری ، فرایندی می باشد که در آن به رنگ اسپری یک بار الکترو استاتیکی داده شده که بعد به واسطه یک ولتاژ قوی به بدنه جذب شده و به ایجاد اطمینان از یکنواختی و یا پوشیده شدن قسمت های دارای دسترسی دشوار کمک خواهد کرد.

منبع : hamlekhodrourmia.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس سریع